BRAVOK?

14-05-2019

Hopelijk kennen jullie dit woord (nog). Als het goed is, moet dit woord tijdens één van jullie eerste motorrijlessen benoemd zijn. In Nederland begint de 1ste motorrijles hiermee. En dan te bedenken dat het eigenlijk geen woord is, maar een afkorting om voor iedere motorrit de gehele conditionele staat van je motor te controleren.

Zelf heb ik de ervaring, dat dit snel versloft. Je moet jezelf er in conditioneren dit iedere dag weer te doen als je gaat motorrijden. Je bent ten slotte een kwetsbare verkeersdeelnemer op de openbare weg en je eigen veiligheid gaat boven alles. Maar waar staat de afkorting BRAVOK dan ook alweer voor?

De B staat voor banden:

-Controleer het loopvlak van je banden en staan ze op spanning. Voldoet de profilering van je banden aan de wettelijk minimum eis van 1mm. Zit er geen overdreven plat gereden vlak op je band, vanwege de vele snelwegkilometers. Hierdoor zou het midden van je band versleten kunnen zijn, maar de zijkanten van het loopvlak van de band nog niet. Tip! Tuf ook eens een keer op je ventielen en kijk of deze geen lucht aflaten. Je weet wel. Zo'n lekkere groene klodder, die mogelijk bellen gaat blazen. Wel pas als je het ventieldopje er hebt afgedraaid hey!

De R staat voor remmen:

-Controleer je remblokken en schijven. Controleer je remklauwen en remleidingen op lekkage.

De A staat voor accu:

-Geeft deze nog voldoende spanning en bekijk eens in de zoveel tijd de staat van de accu zelf.

De V staat voor verlichting/vering/vloeistoffen:

-Controleer je verlichting op de werking ervan.

-Is je vering nog in orde. Doen de schokdempers nog hun dempende werking. Lekken de keerringen of niet.

-Controleer de koelvloeistof, remvloeistof.

De O staat voor olie:

-Is je olie op peil. En controleer hoeveel kilometer je al met deze olie hebt gereden. Je hebt dan een indicatie wanneer je de olie zal moeten verversen.

De K staat voor ketting/cardan:

-Wat is de staat van je ketting. Staat ie nog op spanning.

-Lekt de cardan geen olie.

Heb je de controle gedaan; dan weet je zeker dat je met een goede motor bent vertrokken. Dit geeft ook vertrouwen onderweg. Er is niets belangrijkers dan als motorrijder kunnen vertrouwen op je materiaal. Je geniet dan echt tijdens je motorrit.

Twijfel je aan je materiaal; dan kan dit ook invloed hebben op je rijgedrag. Je kan wat twijfelachtiger gaan rijden, waardoor je mogelijk anders gaat reageren op verkeerssituaties die zich voordoen tijdens je rit. Dit in tegenstelling op hoe je normaal zou reageren.

Het spreekwoord zegt niet voor niets: "Beter voorkomen dan genezen!"

Groetjes J-P


blogger: J-P Verstraten

Mede mogelijk gemaakt door ervaren (en minder ervaren) motorrijders
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin