die eerste rond rit

17-02-2019

de eerste rondrit is altijd iets speciaals. de eerste keer dat je met een (grotere) groep rijd. dat je op pijltjes moet letten en meestal ook de eerste keer dat je een grote en lange rit maakt met al dan niet een paar tussen stops.

voorproevertje

doordat dat het de 13de staking was en ik niet op mijn werk geraakte had ik besloten om toch met een paar vrienden mee te gaan rijden. zondag was het een rondrit, maar de pijltjes hingen er al. het was voor mij de eerste keer dat ik iets anders deed dan woon-werk verkeer, en man wat is dat een groot verschil. voor het werk doe ik zo goed als enkel grote baan en snelweg, dus veel bochtenwerk zat er bij mij nog niet in. al een geluk dat ik met 2 ervaren motorrijders mee reed waar ik een goed voorbeeld aan had en die me regelmatig goede tips en feedback gaven. mijn bochtwerk was op het einde alles behalve perfect, maar ik luisterde naar de tips waardoor het in mijn opzichte wel beter lukte en ik er meer vertrouwen in kreeg. het was ook interessant vond ik zelf om als beginneling het parcour al een beetje te verkennen op het gemakje. zo weet je op de rondrit zelf al meer wat je te wachten staat en zijn de eerste zenuwen toch ook al een beetje geminderd.

de eerste indruk

bij de eerste rondrit horen toch wel wat zenuwen. wat staat me te wachten? hoe gaat het gaan? ga ik kunnen volgen? hou ik de rest niet op? die zenuwen heb ik pas ook ondergaan. min aller eerste moto rondrit was het heel druk. het was een van de eerste rondritten van het jaar, het eerste weekend dat het goed weer was. we vonden nauwelijks parking voor ons in te schrijven en de auto's konden nauwelijks passeren. de moto's bleven maar toekomen, alsof er geen einde aan kwam. al een geluk dat het bepijlt was en je niet in groep moest vertrekken. als je z'n bijeenkomst voor de eerste keer ziet is het echt indrukwekkend vind ik zelf.

volg de pijltjes

nog maar net vertrokken en we zaten al verkeert. toen we vertrokken reden we al meteen de verkeerde kant op waardoor we al direct mochten omdraaien en terug door de grote menigte motards rijden. eens op de goede route zaten verliep alles een stukje vlotter. mede door de goede signalisatie van onze voorman en doordat de pijltjes redelijk duidelijk waren. ook was ik blij dat ik de route al eens gedaan had waardoor ik alles beter kon inschatten en de groep niet helemaal ophield. de bochten lukken al een beetje, ik moet alleen nog leren om minder over de putdeksels te rijden en tussen de geverfde lijnen te gaan i.p.v. er pal op. tijdens de middag zijn we een fritje gaan steke om terug op krachten te komen. tijdens het eten kreeg ik de leuke feedback dat ik beter reed dan ze hadden verwacht en ik beter was dan mijn  vriend de eerste keer dat hij met hun mee reed.(wat toch wel leuk was om te horen). bij het vervolgen van de rondrit begon de Suzuki savage van onze voorman een beetje raar te doen, hij maakt mooie maar onbedoelde geluidjes, toen we ervoor stopte bleek dat er een plon was gesprongen waardoor er telkens als hij gas gaf er rare geluidjes uit de uitlaat kwamen. al een geluk dat hij een handige Harry is en met behulp van gereedschap van een buurt bewoner het ter plaatsen kon repareren. nadien zijn we bij het huis van een mede motard gereden voor een kleine tussenstop en een nieuwe plon voor de zekerheid. nadien zijn we gestopt met de rondrit omdat we een beetje te veel waren afgeweken van de route en onze eigen rondrit begonnen. 

plans change

na onze tussenstop zijn we op eigen houtje gaan rijden. we zijn in Kortrijk naar "het ei" gegaan om daar mijn bocht techniek bij te schaven en mijn banden wat ronder te maken, want doordat ik altijd snelweg rij stonden ze een beetje vierkant. nadien zijn we door gereden naar "het klaverblad" om de andere kant af te ronden. nadien hebben we nog wat boeren wegjes genomen, deze gingen me iets minder goed af. het waren kleine scherpe bochten die voor mij net een klein beetje veel te moeilijk waren. maar uiteindelijk heb ik er wel een beetje van bij geleerd

besluit

een rondrit is altijd een uitdaging waarvan je nooit echt weet wat je te wachten staat. de plannen durven wel eens veranderen en de eerste keer blijft altijd een beetje spannend. maar uiteindelijk is en blijft het een leerrijke ervaring die je voor geen goud van de wereld zou mogen missen vind ik zelf.


blogger: lotts.g

Mede mogelijk gemaakt door ervaren (en minder ervaren) motorrijders
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin