E5 of E10?
E5 en E10? het is al een tijdje verandert, maar toch blijft de vraag wat is er veranderd? en wie mag wat tanken? in de blog geef ik er een kleinbeetje meer uitleg rond om alles toch net dat beetje duidelijker te maken.

de naam
E5 was eerder bekend onder de naam superplus 98 benzine en E 10 onder de naam euro 95 benzine. waarom deze aanpassing van namen? vornamelijk zodat de benamingen internationaal het zelfde zijn en je in het buitenland niet meer moet twijfelen wat je nu wel of niet mag tanken. maar deze benamingen hebben natuurlijk ok een betekenis. het getal staat voor het maximum percentage bio-ethanol dat is toegevoegd aan de fossiele brandstof. en dit heeft voor bepaalde wagens natuurlijk gevolgen
bij E10 zit er dus max. 10% ethanol in de benzine en is minstens 90% de gebruikelijke fossiele brandstof.

bio-ethanol?
wat is dit nu precies? daarop kan ik kort en simpel antwoorden.
bio-ethanol is een alcohol dat verkregen is door de fermentatie van suiker, maîs of tarwe.
wat voor effect dit heeft op onze wagen?
bio-ethanol is vele agresiever dan benzine voor metaal en kunststof, hierdoor gaan bepaalde motoronderdelen zoals pakking & afdichtingen worden aangetast en word er schade aangebracht aan het voertuig.
Wat mag ik nu tanken?
dit kan je maklijk checken via deze site, waar je per voertuig een check kan doen,normaalgezin zou E10 voor moderne voertuigen geen probleem mogen zijn.
perongeluk E10 getankt? dit s helemaal geen ramp, dit zou geen kwaad mogen doen aan je wagen. zorg wel dat je de volgende keer terug E5 tankt en dan is dit helemaal geen probleem.
Pas op! als je voertuig lang stil staat of niet veel gebruikt word is het niet aangeraden om E10 te gebruiken. dit zou niet goed zijn voor de wagen, als je veel rondrijd is er dan weer helemaal geen probleem.
waarom?
waarom E10 gecreërd is? het milieu, zoals het milieu op alles een antwoord is de tijd van vandaag. bio-ethanol zou hernieuwbare energie zijn dat kan helpen de roeikasgassen te verminderen. maar ook is het een beetje een back-up voor als de fossielle brandstoffen op zouden geraken.
E10 verbruikt wel 1 à 2% meer en genereerd dus minder energie, maar dit zou uit onderzoek minder zijn dan wanneer je sportief of met een te lage bandenspanning rijd.
bogster:Lotts.G