hoe de moto kuisen?
hier vind je de manier waarop ik mijn moto kuis. ik gebruik voornamelijk muc-off producten omdat ik deze persoonlijk het best en makkelijkst vind en ze ook nog eens lekker ruiken. natuurlijk kun je dit ook met andere producten doen.
stap 1 : clean
1) ik zet de motor op de paddock zo staat hij stevig en kan ik ook goed aan het wiel.
als je de motor niet graag verzet zorg dan dat je hem in de schaduw kuist. niet alle producten kunnen tegen de zon.
2) spuit de motor goed af, vergeet zeker niet de velgen, onderkant, ketting & slijklappen af te spuiten. deze plekken durf je snel vergeten.
zorg dat je genoeg afstand houd met de hoge druk reiniger, je wilt niet dat je de lak er mee af spuit.
3) reinig de ketting met de chain cleaner. hiervoor heb je 2 manieren. (hiervan heb ik nog geen foto's aangezien mijn ketting reiniger leeg was.)
optie 1: de claw brush
je spuit de ketting in met chain cleaner terwijl je je achterwiel rond draait zodat de spray goed word verdeelt. nadien ga je met de claw brush over je ketting en schrop je deze proper (link met video volgt nog)
dit is niet de perfecte manier, maar bij onze poetskit die we in een motorwinkel hebben gekocht zat alleen deze bij. bij voorkeur raad ik optie 2 aan.
optie 2: chain brush
je spuit de ketting in met chain cleaner terwijl je je achterwiel rond draait zodat je de spray goed word verdeelt. nadien ga je met de chain brush. (link met video volgt nog)
4) gebruik de Degrease voor alle metalen onderdelen (motorblok, uitlaat,...) hiervoor gebruik je de soft washing brush.
5) spuit de moto goed af met water.
6) spuit de cleaner op de motor, deze mag goed schuimen en op zo goed als alle onderdelen gebruikt worden. laat deze 5 minuten intrekken voor dat je hem verder kuist.
zorg dat je hiervoor in de schaduw staat. dit product mag niet in de zon gebruikt worden.
probeer de remschijven zoveel mogelijk te vermeiden met dit product.
vergeet zeker niet om de onderkant van je motor in te spuiten, even als de achterkant van je nr-plaat en je sluiklappen aan beide kanten.
7) vrijf de claener goed uit met een propere spons voor de gelakte en plastic delen, de motorblok mag je met de soft washing brush doen en de velgen doe je het best met de weels & component brush.
8) spuit de moto goed af.
9) kuis de remschijven met disk brake cleaner en een doekje (ik pak hier vaak gewoon keukenrol voor). zorg dat je zowel de binnen, buiten als bovenkant kuist.
Stap 2 : protect
1) spuit de speed polish op alle plastic, chrome en gelakte delen voor een mooie glans. vrijf er nadien over met een doekje voor druppels weg te doen.
2) spuit de silicon shine op alle metalen delen waarvan je wilt dat ze mooi blinken.
3) spuit de protectant op alle delen die je extra wilt beschermen.
de protectant zorgt ervoor dat je motor vuil beter weert na je wasbeurt. deze mag op zo goed als alle delen gebruikt worden.
Stap 3 : lube
de ketting smeren is heel belangrijk, dit moet niet enkel gebeuren tijdens het schoonmaken maar ook tussen de poetsbeurten in. de meeste raden aan dit om de 500 km te doen. je hebt 3 verschillende soorten kettingvet.
1} voor zomer weer.
2} voor winter weer.
3} voor alle Weers omstandigheden.
1) zorg dat je een paddock hebt om je achterwiel op te heffen, dat maakt alles een heel stuk makkelijker.
2) zet een stuk karton tussen je wiel en je ketting, zo verminder je de kans dat er ketting vet op je band terecht komt.
3) spuit tussen je ketting terwijl je je achterwiel rond draait. zo word alles goed verspreid.
zorg dat je zowel langs boven, onder als de zijkant op je ketting spuit, dan ben is alles zeker goed verdeelt.
je kunt met een uv-lamp nakijken of je perrongeluk op je bent hebt gespoten. als dit het geval is verwijder je dit het best met de ketting reiniger en keukenrol.