van 2 naar 3 wielen

02-08-2019

Overlaatst had ik afgesproken met Curt maes. Curt is een echte motard in hart & nieren, maar heeft het geluk niet altijd aan zijn zijde gehad. Op 18 April 1987, z'n 32 jaar geleden, heeft hij een accident gehad met een minder goede afloop. Door zijn post op facebook ben ik dit te weten gekomen en was ik wel eens benieuwd naar zijn verhaal. Ik stuurde een bericht naar hem om te vragen of hij eens wou afspreken en kreeg ik een positief antwoord.

voorgeschiedenis

Voor iemand van 21 jaar heeft Curt niet echt een stilzittend gat, hij had echter al 3 motors versleten. Zijn eerste gemotoriseerde vriend was een Honde CX 500cc (zie foto boven links) en zijn 2de was een gelijkaardige Honda VT 500cc. (zie foto boven rechts). Nadien is hij naar iets totaal anders overgeschakeld en heeft zich een Suzuki GSXR 1100 aangeschaft (zie foto hieronder).

Het ongeval

Curt is 's ochtends samen met een maat op rondrit vertrokken. In het begin waren ze ervan overtuigd dat het de beste rit ooit ging worden, Maar toen ging het helemaal mis.Curt reed net iets te snel om zijn bocht te nemen en miste deze volledig. Hij reed recht de muur van een huis omhoog, en aan de bandensporen te zien bleek de Suzuki nog redelijk hoog te hebben gereden. Curt zelf belandde met zijn rug recht op de rand van het voetpad. Van het ongeval zelf herinnert hij zich niets meer, maar doordat zijn maat mee was weet hij wel dat hij op wonderbaarlijke wijze zelf nog rechtop is gaan zitten en zijn helm & handschoenen heeft afgedaan. Toen Curt voor de eerste keer bij bewustzijn kwam in het ziekenhuis besefte hij pas na enkele seconden wat er gebeurt was en er spookte slechts 2 vragen door zijn hoofd, zat er iemand achterop? en heb ik iemand geraakt? toen die vragen negatief werden beantwoord wist hij alles wat hij moest weten en heeft zijn ogen terug dicht gedaan. Toen Curt voor de 2de keer ontwaakte werd hij zich al van wat meer bewust. Zo hebben ze hem nooit moeten zeggen dat hij verlamd is aan zijn onderlichaam omdat hij dit al redelijk snel heel goed besefte. desondanks heeft het nog geen 15 minuten geduurd voordat hij al aan het nadenken was op welke trikes hij nog zou kunnen rijden.

Reva

De eerste dag van een revalidatie waarschuwen ze je vaak dat het kan zijn dat je slecht wordt doordat je lichaam niet meer hetzelfde is als voorheen. Vaak wordt je snel vermoeid en misselijk doordat je lichaam niet meer voor de volle 100% reageert. Bij curt verliep dit een beetje anders, hij voelde zich helemaal niet slecht tot hij de deur van de revalidatie binnen kwam en al die mensen met een beperking zag. Hij werd zich plots bewust dat hij hoogstwaarschijnlijk nooit meer normaal zou kunnen functioneren zoals voordien en werd van dat gevoel zo slecht dat hij direct terug naar zijn kamer werd gebracht. Als er iets is waar Curt niet tegen kon was het wel ALLES dat benadrukte dat hij half verlamd was. Hij moest niets weten van "gehandicapte clubjes" of hulpmiddelen voor mindervaliden. deze keerde hij allemaal onmiddellijk de rug toe. Zo heeft het zelfs 6 tot 9 maanden geduurd voordat hij een traplift in huis had. Hij ging elke dag de trap op en af door met zijn poep trede per trede te verschuiven terwijl hij met zijn handen zijn voeten mee trok, hier is hij pas mee gestopt toen hij wonden op zijn achterwerk begon te krijgen waardoor de trap op en af schuifelen steeds pijnlijker en vermoeiender werd. Uiteindelijk is zijn bed naar beneden verhuisd omdat hij door de verlamming te laat voelde dat hij naar het toilet moest en de lift redelijk traag was. hij had meermaals net niet in zijn broek geplast omdat hij altijd een flesje bij had voor in geval van. Curt is dan ook pas effectief hulp gaan zoeken toen hij financieel volledig tegen de grond zat. Het eerste wat ze hem vraagde was of hij wist dat hij om de 4 jaar recht had op een nieuwe rolstoel, want ondertussen op die 32 jaar tijd zit Curt nog maar aan zijn 4de rolstoel. En zo waren er nog vele dingen waar hij eigenlijk al jaren recht op had maar zich hier totaal niet bewust van was.

De gevolgen

De gevolgen van Curt zijn accident stopte helaas niet bij "enkel" zijn verlamming. Doordat hij zelf in de fout was kwam de verzekering er enkel tussen voor de schade die hij aan anderen had aangericht. De ziekenhuiskosten, medicatie, hulpmiddelen om te overleven en de schade aan zijn motor was helaas voor eigen rekening. Doordat de facturen bleven oplopen heeft Curt met pijn in het hart zijn 2 geliefde honden moeten wegdoen omdat hij nauwelijks geld had om voor zichzelf eten te voorzien. Ook is hij moeten verhuizen naar een sociale woning.


Voor zijn familie hield Curt een masker op en deed alsof dat alles gewoon in orde was en zijn normale gangetje ging. Hij wilde namelijk niet dat ze zich zorgen over hem gingen maken of hem speciaal gingen behandelen. Ook zat hij met de gedachte dat ze hem toch niet zouden kunnen helpen, het zou niets veranderen aan de situatie.


De eerste 2 jaar waren voor Curt een dieptepunt, hij zag niet echt een uitweg en is begonnen met alcohol & drugs wat zo stilletjes aan een verslaving was geworden. Uiteindelijk zag hij helemaal geen uitweg meer en heeft hij ook op het punt gestaan om uit het leven te stappen, maar dat kon hij zijn vrienden en familie niet aandoen. Zijn keerpunt is gekomen "dankzij" een vriend die tegen hem zei dat hij het geen zelfmoord mocht plegen en zijn leven terug moest oppakken. De dag nadien kreeg Curt het bericht dat de persoon die hem vroeg niet uit het leven te stappen zelf uit het leven was gestapt. Doordat Curt het van zo dichtbij heeft meegemaakt is hij tot inzicht gekomen dat hij niet goed bezig was en is hij zijn leven beginnen te beteren.

Bergopwaarts

Nadat hij zijn leven terug had opgepikt begon Curt terug na te denken om een nieuwe Motor te kopen, maar natuurlijk zouden 2wielers nogal moeilijk gaan, dus begon hij te zoeken naar trikes. Zijn 1ste trike was een Fecht MF1 met de motor van een volkswagen kever. Deze kocht hij 15 jaar na zijn ongeval. Maar aan deze kon hij niet echt wennen. Curt had meer het gevoel dat hij in een cabrio zat dan op een motor.

Nadien kocht hij een Yamaha V Max 1200. Deze bouwde hij samen met een paar vrienden om tot hij goed was voor hem. Hiervan heeft hij ook het spuitwerk volledig zelf gedaan.

Hij heeft zich dan uiteindelijk ook nog een rewaco RF1 LT2 aangeschaft, maar deze heeft hij uiteindelijk samen met zijn Yamaha verkocht om zichzelf te trakteren op een mooie Harley Davidson TRI Glide.

In Harley Flanders Roeselare hebben ze deze ook zo aangepast zodat deze voor hem makkelijker te gebruiken is. Met dit pareltje rijd hij tot de dag van vandaag nog rond.

Ondertussen is Curt een gelukkig man met zijn huidige vriendin en zijn lieve beestjes die thuis op hem wachten. Ook werkt Curt nog steeds aan motoren en is hij nu een oude kawasaki aan het opknappen.


interview: Maes Curt

Blogster: Lotts.G

Mede mogelijk gemaakt door ervaren (en minder ervaren) motorrijders
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin